Maten, måltiderna och produktionen av mat är tätt sammanflätat med livet, samhället och kulturen. I rapporten nämner vi utvalda trender som beskriver hur samhället och maten hänger ihop och utvecklas tillsammans.
En utav de trenderna som tas upp i rapporten kan du läsa om här:
Hallyo, mat från trendande kulturer
Vad är nästa matland? Det är en återkommande fråga som vi har arbetat med. I vissa fall har frågan varit mer specifik, vilket land är nästa Mexiko?
Med förhoppningen att vara “först på bollen” nästa gång en stark trend som tacos är på gång. Vid det här laget har sökandet efter det nya matlandet passerat så många gränser att det äsvårt att kora en vinnare. En variant har varit att titta på städer som Marrakech, Kyoto, Toronto, New York, Lima, San Francisco och San Sebastian.
Ett land som ofta nämns som ett inflytelserikt och populärt matland är Sydkorea. Mellan 2021 och 2022 ökade intresset för koreansk mat med hela 90%. Den här internationella tillväxten för koreansk kultur har kallats för Hallyo den ”koreanska vågen”.
Även om kimchi inte har blivit en vardagsrätt i lika stor utsträckning som Sydkorea hoppats på har sydkoreanska Youtubers och ett allmänt intresse för landets kultur gjort att det som kommer från landet har större chans att slå.
Maten ser ut att bli mer sammankopplad med ett lands generella kulturella status och uppsving. Sydkorea är ett tydligt exempel. K-Pop är en populär kategori på Spotify, Sydkoreanska skönhetsideal inspirerar inte bara kineser utan har även spritt sig till västvärlden. Sydkoreansk teknik är ledande inom många områden, Gagnam Style gjorde succé på Youtube och Sydkoreansk film- och tv-produktion fick stora framgångar med the Squid Game och Parasite.
Numera är framgång ingen slump. Många länder arbetar medvetet med gastrodiplomati.