Ny bloggserie: Så bygger vi ett bättre samhälle med mat och råvaror

Konsumenten som gör gott

Vi tror egentligen inte att dagens människor har högre moral än tidigare generationer – snarare är det medvetenheten om vart världen är på väg som ökat de senaste åren. Den svenska marknaden har stått för den snabbaste ökningen av ekologiska livsmedel de senaste åren och är nu världsledande tillsammans med Danmark. Även den så kallade ”Buycott-trenden” ökar stadigt enligt internationella rapporter; med appen Buycott kan du skanna en vara för att se om andra har bojkottat den och därefter själv välja att göra detsamma. Det känns helt enkelt inte okej längre att konsumera utan en tanke bakom.

 

Hållbara producenter ett måste

Vissa råvaruproducenter driver den hållbara utvecklingen framåt, andra tvingas till det på grund av konsumenternas nya krav och köpbeteenden, nödvändigt och efterlängtat! Vi har helt enkelt nått en punkt där konsumenternas och producenternas krav på hållbarhet går åt samma håll. På Atria jobbar vi efter hållbarhetsprogrammet Atria Handprint som innefattar socialt ansvar, miljöansvar och ekonomiskt ansvar.

 

Återförsäljarna

Hos återförsäljarna syns hållbarhetstrenderna tydligt. Det mest tydliga är förstås den ökade försäljningen av ekologiska produkter, men bakom det sker ett ökat fokus på saker som minskad energiförbrukning, effektiv avfallshantering, minskat matsvinn, krav på hållbara transporter till och från butikerna, bättre paketeringslösningar, säsongsuppdelade frukt och grönsaker och ökad andel ekologiska varor i det egenproducerade sortimentet. Bland mycket annat.

 

Distributörerna

Distribution av matvaror kan vara en stor miljöbov och därför är e-handeln och lågprisvaruhus två faktorer att ta ställning till. Transporter av varor och personer är på väg att genomgå en smärre revolution. Miljövänliga bränslen och automatiska fordon kommer transportera morgondagens matvaror. Om inte drönarna hinner före…

 

Kockarna

Kreativa kockar som ska ligga i verklig framkant behöver inte bara presentera innovativa smakkombinationer. Lika viktigt är ett hållbart arbetssätt och möjlighet att påverka samhället i en positiv riktning. Att flyga in exklusiva råvaror från andra sidan jorden har gått från häftigt till dumt. Vegetariska alternativ har gått från trötta isbergssallader eller färdiglagad risotto till att hamna högt upp på menyerna. Lokala råvaror och fokus på att använda alla delar av råvaran är numera vardag på de flesta bättre restauranger. Magnus Nilsson på Fäviken klyver koben inför gästerna för att få fram märgen och Renée Redzepi på Noma serverar insekter. Det hållbara förhållningssättet till mat har blivit ett försäljningsargument, show business till och med.

I hela den här kedjan av människor och företag ser vi det hållbara samhället växa fram och självklart vill vi själva vara med och påverka och hjälpa till där vi behövs.

 

Det här är en del av en serie blogginlägg från Atria Scandinavia om hållbar mat baserat på vår trendstudie Ridderheimsrapporten, våra egna erfarenheter och andra spännande exempel. 

Till toppen av sidan